Tuesday, January 20, 2015

Att amma på inskolningen

Jag håller på att skola in vår 1,5-åring på förskola. Det var meningen att min sambo skulle ta det, men han blev sjuk. Jag är lite glad för det, för då kan jag skriva om att amma på inskolningen.

Det är en kort inskolning, där föräldern är med tre dagar, lämnar ca en och en halv timme den fjärde dagen och fem timmar den femte dagen.

Exakt hur man ska begära föräldraledighet hos Försäkringskassan lämnar jag därhän... (Man får ha föräldraledigt för att vara med sitt barn enstaka dag på förskolan, men man får inte ha barnet på förskolan och samtidigt ta föräldraledigt. Slutsats: FK vet inte vad som egentligen gäller själva.)

Det har varit en lätt inskolning för oss hittills. Mitt barn är (såvitt jag kan bedöma) väl anknutet och har ägnat dagarna på förskolan åt att leka och röja runt av hjärtans lust. Då och då har hon kommit till mig för att tanka närhet, få en kram och kanske en slurk bröstmjölk.

I inskolningspappren vi har fått står det att föräldrarna ska vara "nära barnen, aktiva, positiva och delaktiga i det barnen gör".

Så, vad gör jag om jag är hemma med min dotter en dag? Jo, vi läser böcker, jag spanar när hon kör race med dockvagnen, vi bygger duplo, kör med bilar, ritar, hon "hjälper" mig att diska, vi är ute och leker. Och ammar. I stort sett ammar vi fritt när jag är hemma, för det passar oss. För vissa värden av fritt. Det går ju att säga "vänta lite, jag ska bara hämta min bok" nu när hon är lite äldre och förstår. Men hon väntar inte hur länge som helst.

Vad har vi gjort på förskolan då? Utforskat förskolans leksaker, klättrat på förskolans fönsterbrädor (hon älskar att klättra), läst böcker, kört med bilar, ritat. Och ammat.

Personalen har inte sagt ett pip om att jag ammar. Inte när hon ammade så mycket strax före lunchen att hon inte ville ha någon lunch. Inte när jag ammat för att söva henne vid vilan (vilket inte funkade eftersom hon är van att somna senare). Inte när vi dissade eftermiddagsmellis och ammade istället.

Däremot är det en annan förälder som håller på att skola in sitt barn och hen undrade om jag tänkte komma och amma en gång i timmen även nästa vecka. Jag var tvungen att förklara att jag jobbat heltid i sju månader redan och att mitt barn klarar sig alldeles utmärkt utan amning under en normal arbetsdag (eller längre). Men det skulle bli ganska konstigt om vi kom till ett nytt ställe och jag helt plötsligt nekade henne amning när hon är van att få det nästan när som helst. Eller bara helt plötsligt börja neka när jag inte har gjort det förut. Amningen är en positiv upplevelse för oss. Att inte amma på inskolningen skulle litegrann vara som att säga att förskolan är ett dåligt ställe. Och det vill jag inte. Jag vill att mitt barn ska trivas på förskolan så att vi som föräldrar kan gå till jobbet med gott samvete.

No comments: