Thursday, January 08, 2015

Boklogg: The girl who loved Tom Gordon - Stephen King

Jag har läst ut årets första bok! Det blev "The girl who loved Tom Gordon" av Stephen King. Jag trodde inte att jag gillade Stephen Kings skräckisar, men den här var en trevlig bekantskap. Tack Ylva för tipset!

Titel: The girl who loved Tom Gordon
Författare: Stephen King
Uppläsare: Anne Heche
ISBN: 978-0-7435-7818-9

Mitt jobb är såpass hjärndött att jag en stor del av dagen kan lyssna på ljudböcker (eller musik, eller whatever). Min chef är inte odelat förtjust i detta, men jag använder ungefär samma hjärnkapacitet till detta som att lyssna på radio och P4 Radio Stockholm skvalar i lokalerna hela dagarna och hur låter man bli att lyssna på vad som sägs där och vad är skillnaden? Men eftersom en del av hjärnkapaciteten ändå går åt till jobbet, så har jag upptäckt att romaner är lättare att lyssna på än noveller eller poddar eller andra koncentrerade kortformat. Jag har en arbetskamrat som försökte lyssna på Filosofiska rummet och sa att det inte gick så bra, för hon tappade koncentrationen hela tiden.

I alla fall. The girl who loved Tom Gordon handlar om Trisha som åker på utflykt till en vandringsled med sin mamma och sin bror. Mamman och brodern grälar hela tiden och Trisha är lite kissnödig men behöver mest en paus från grälandet och stannar till, kliver av leden och ut i skogen för att kissa. När hon är klar tänker hon sig en genväg tillbaka till leden, men går vilse.

Hon går riktigt vilse och får övernatta i skogen, inte en natt utan flera. Hon blir hungrig, törstig, biten av getingar, sjuk. Hon tröstar sig med sin walkman genom att lyssna på radiosändningarna från basebollmatcherna med favoritlaget Red Sox och favoritspelaren Tom Gordon på kvällarna så länge batteriet räcker. Hon börjar hallucinera och ser Tom Gordon och pratar med honom och känner sig förföljd av ett monster.

Kapitlen kallas "innings", precis som i baseball, och jag fick googla för att se hur många innings en baseballmatch egentligen innehåller för att veta hur nära slutet jag var. Min okunskap om baseball gjorde säkert att jag missade någon referens här och var, men boken som helhet var njutbar ändå.

No comments: