Sunday, July 22, 2012

Shevek - Ursula K. LeGuin

Titel: Shevek: en berättelse om två världar
Upphov: Ursula K. LeGuin
Originaltitel: The Dispossessed
Översättning: Gunnar Gällmo
ISBN: 91-29-59625-4

Den här boken osar 70-tal så det bara skriker om det. Det är inte så konstigt då den är från 1974. Den är feministisk, med betoning på kvinnors rätt att få verka på samma villkor som män, och den ställer två samhällssystem mot varandra: ett slags anarkistisk kommunism och kapitalism. Inget av systemen beskrivs som himmelriket direkt, men då huvudpersonen, Shevek, är sprungen ur det förstnämnda systemets uppfostran känns det ändå som om detta favoriseras. De feministiska idéerna känns en smula mossiga, och ganska mycket 1970-tal. Men det är väl så det blir: de feministiska idéerna utvecklas vartefter kampen skrider framåt (eller bakåt) och nya områden där man behöver tänka jämställt upptäcks.

Idén att ställa två samhällssystem mot varandra på det här sättet är lite cool, men det känns också väldigt 70-tal. Och egentligen ganska poänglöst. Det kommunist-anarkistiska samhället som beskrivs ser jag som en ren utopi. Även om utsugarkapitalismen lever livets glada dagar på vår planet, så blir det ju ändå ganska fånigt att ställa den mot ett samhällssystem som liksom egentligen inte existerar i den formen att det kan vara en vettig motpol till kapitalismen. Jämförelsen i boken blir också lite haltande då i alla fall jag undrar vad som hade varit annorlunda i de båda samhällena om förutsättningarna för liv på de båda planeterna hade varit annorlunda. Om Urras hade varit på väg att förstöra sin planet genom ogenomtänkt skövling och utsläpp? Om Anarres hade varit en blomstrande planet med god jordmån och många växter och djur som frodades i överflöd?

Ett par detaljer jag tänkte på var det här med att föräldrarna på Anarres förväntas lämna ifrån sig sina barn till sovsalar ganska tidigt. Jag tycker att det låter hemskt! Till skillnad från mina kamrater i bokcirkeln tyckte jag att det var enbart positivt att Takver (Sheveks partner) fick föda sitt första barn sittandes på huk, och jag uppfattade inte alls texten som att detta var det trendiga sättet att föda barn på på 1970-talet (vilket det förmodligen var, i vissa kretsar), utan som att hon som födande kvinna själv kunde välja sin förlossningsställning (och plats, och sällskap) istället för att tvingas ligga på rygg och krysta för att sjukvårdspersonal ska ha bättre insyn i vad som händer. Detta är för övrigt en fråga som kvinnor än i dag får kämpa för, liksom rätten att välja var de vill föda. (Kika här om du vill stödja kvinnors rätt till att föda hemma med kompetent assistans!)

Som sammanfattning så tycker jag att den här boken inte har åldrats särskilt väl. Jag har hört att The Left Hand of Darkness ska vara bättre, så jag får väl kasta mig över den någon gång i framtiden.

No comments: