Friday, April 20, 2012

För alltid vi två - så det så - Guus Kuijer


Titel: För alltid vi två - så det så
Upphov: Guus Kuijer (text), Alice Hoogstad (bild)
Översättning: Boerje Bohlin
Originaltitel: Voor altijd samen, amen
ISBN: 91-7299-090-2

Polleke är 11 och har en massa problem. Hon får inte längre vara tillsammans med Mimon för hans föräldrar (han är marockan och ska gifta sig med en marockansk flicka), hennes pappa är knarkare, hennes mamma är kär i magistern.

Jag är inte säker på vad det är som skevar, men jag blev inte speciellt imponerad av den här boken. Kanske är det jag som inte förstår hur 11-åringar funkar, kanske är det översättningen, kanske är det Kuijers sätt att skriva. Jag ska ge honom en chans till, för jag har lånat en bok till av honom på biblioteket.

No comments: