Friday, April 20, 2012

Den lilla mullvaden och mamman


Titel: Den lilla mullvaden och mamman
Upphov: Zdenek Miler (bild), Hana Doskocilová (text)
Översättning: Solveig Hiestand
Originaltitel: Krtek a maminka
ISBN: 978-91-978128-3-2
Med ursäkt för att jag inte orkar leta reda på rätt fnurpar till vissa av bokstäverna i upphovspersonernas namn.

Jag såg någon hylla en annan bok om den lilla mullvaden, men mitt bibliotek hade inte köpt in den (än), så jag lånade den här så länge. Stackars jag! Vilket dravel!

Hararna uppvaktar varandra, på ett mycket fånigt sätt. Den ena låtsas vara ointresserad, den andra får jaga. Den ointresserade visar intresse men tvärvänder när den andra kommer nära, vilket såklart gör den andra ledsen. Vad är det för mening med att visa upp ett sådant destruktivt uppvaktningsbeteende för de små barn den här boken vänder sig till? För sjutton, antingen är man intresserad och då visar och säger man det, eller också låter man bli. Den här jäkla "leken" blir jag aldrig klok på och kommer aldrig att tycka om. Inte när inte båda är med på det, och någon blir ledsen av det.

Nå, nästa steg. Tjejharen blir gravid och ska få barn. Killharen är nervös och fånar sig. Och går och köper NAPPFLASKOR. Till harungar???? Jag baxnar. Harungar (och människobarn) mår bäst om de får dia från mammans bröst. Och barnvagn, till ungar som tillochmed i boken (fastän det är förmänskligade djur) kan vara med i dansen på sin egen dopfest som verkar äga rum samma dag de föds. Dessutom köper han en massa onödiga leksaker. Varför kan de inte shoppa ihop, undrar jag också? Varför är det killharen som ska fixa allt runtomkring? Ett litet plus i kanten för att förlossningen är med på bild, om än i gulleplutt-format.

Nä, det här är en j-a skitbok, som sprider dumma, förlegade, stereotypiska värderingar om kvinnor och män, och om vad bebisar behöver.

No comments: