Thursday, February 02, 2012

Kivi & monsterhund - Jesper Lundqvist (text) & Bettina Johansson (bild)


Titel: Kivi & monsterhund
Upphov: Jesper Lundqvist (text), Bettina Johansson (bild)
ISBN: 978-91-85845-76-7

Kivi vill ha en hund och deklarerar detta högljutt vid läggdags. Många släktingar runtomkring lugnar och säger att kanske någon gång...

Kivi vaknar av att det är tyst. Utanför sovrumsdörren finns en ful och illaluktande någonting. Kivi bestämmer att det är en hund. Därpå följer en lärorik dag som hundägare till en ouppfostrad monsterhund.

Den här boken marknadsförs som "Sveriges första barnbok med hen!" vilket är ett lovvärt initiativ. Är den bra då? Nja. Det är möjligt att det är ovana, men jag tycker att det känns krystat med hen på flera ställen i texten. I vanliga barnböcker hade en ju helt enkelt skrivit ut barnets namn. Det går ju såklart inte heller att göra i all oändlighet utan att det blir krystat, men jag sitter här med känslan att det finns barnböcker där en lyckats med konsttycket att vara genusneutral och mindre krystad. Och så är den där monsterhunden bara för mycket.

Texten är rimmad, vilket jag tycker är jobbigt. Mitt barn brukar dock gilla det, så vi får väl se vad hen tycker när vi läst den här boken för henom. Storyn är dråplig och fantasifull.

Bilderna gör mig obehaglig till mods. De är plottriga, påträngande och provocerande. För många smala, kantiga streck. För många grejer (vaser) på golvet i barn-leker-kraschande-bil-höjd. I ett hem med barn?! Understryker texten alltför väl (det kanske är ett plus?).

No comments: