Friday, February 10, 2012

Burkpojken - Christine Nöstlinger


Titel: Burkpojken
Upphov: Christine Nöstlinger (text), Franz Wittkamp (illustrationer)
Översättare: Karin Nyman
Originaltitel: Konrad oder Das Kind aus der Konservenbüchse

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Den här barnboken känns daterad. Den är copyrightad 1975, så det är väl i och för sig inte orimligt av mig att tycka det. Jag stör mig på synen på barn och hur de ska bete sig. Jag stör mig på ständiga påpekanden om hur flickor/pojkar respektive kvinnor/män ska bete sig. Det är mycket "pojkar på sju år ska/ska inte" (s. 33, till exempel). Jag stör mig på huvudpersonen fru Berti Bartolotti, som visserligen är härligt annorlunda, men ändå ... blåst, liksom och så skriker hon en stor del av sina repliker. Och ändå, framåt slutet av boken har jag nästan vant mig och läser med spänning vidare för att se hur de räddar burkpojken Konrad kvar hos fru Bartolotti när fabriken som tillverkat honom kommer på att han är en felleverans.

No comments: